3 Kasım 2010 Çarşamba

hüseyin çağlayan


istanbul modern de ziyaret ettiğim en etkileyici sergilerden biri hüseyim çağlayan'ın (nam-ı diğer  hussein chalayan) sergisi idi. müzeye girmeden önce perşembe gününün halk günü olduğunun farkında değildim, otobüslerle gelmiş öğrencileri görünce bir an dönsem mi geri diye düşünmedim değil.öğrencilerin böyle sergilere gelmesi çok güzel, ama ben  haftaiçi, sabah sakin bir ziyaret hayat etmiştim. o hengamede sürekli konuşan, kikirdeşen, herşeyin önünde - yasak olmasına rağmen - fotoğraf çekmeye çalışan bir grup kız meslek liseli genç kızla birlikte içeri girmiş bulundum. biraz kenarda köşede oturdum, geçip gitsinler, ben de gürültüden uzak kalayım diye ama çok mümkün olmadı. neyse, üç beş süpersonik elbiseye baktıktan sonra bir videonun önünde çakılıp kaldım. ingilizceydi, karmaşıktı ve bizim liseliler anlamıyordu, oh biraz oyalanayım burada dedim ama hakikaten oldukça etkileyici/çarpıcı bir gösteriydi.



absent presnce / olmayıp varolan

ilk kez 2005 te Venedik Bienalinde gösterilmiş, ingilterenin katı göçmenlik yasaları çerçevesinde geçiyor video, bir bilim kadını - Tilda Swinton - 3 farklı milletten kadına ait kıyafetler üzerinde deneyler yapar. yıkayıp, ütülediği kıyafetlerden DNA örneği alır ve DNa analizine göre bu kadınların yaşamları hakkında bilgilere sahip olur, davranış tarzları, zevkleri , ne durumda, neye, nasıl tepki vereceklerini, v.s. ingiltere hükümeti de bunu göçmenleri değerlendirmede kullanmak istiyor sanırım. kıyafetler işlemler sonunda 3 boyutlu sanat eserlerine dönüşüyor, sahiplerinin kişiliklerinin ifade eden eserlere. bilim kadını da benim bunları bilmeye, bu şekilde değerlendirmeye hakkım yok diyerek kendini su ile temizliyor. zaten hüseyin çağlayanın bir çok eserinde su ve ana rahmine atıf var. herşeyin başlangıcı su içinde ana karnında cenin pozisyonunda gibi.

bir de bir moda şovunun video görseli önünde acayip bir kalabalık vardı, nedir diye aradan kafamı uzattığımda ülkemizin gerçeği ile karşılaştım: çıplak mankenler. az biraz sanat zerk etmişti ki kanıma ağzı açık çıplak kadınlara bakmaktan başka birşeyden anlamayan sevgili insanlarımız kendime getirdi beni.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder